سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران معتقد است که اظهارنظرهای چهره‌های مشهور و صاحب سخن در جامعه باید منطبق با واقعیات بوده و بر اساس ذهنیات نباشد.

سید علی یزدی خواه

همشهری آنلاین- فتانه احدی: هفته گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه کمیسیون قضایی مجلس در حال تدوین طرحی است که در مجموع سلبریتی‌ها و افراد مشهور و پرمخاطب را هدف قرار داده است و قصد دارد با الحاق بخشی جدید به ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی، برای هرگونه اظهار نظر افراد مشهور در صورت مغایرت با گفته های مقامات رسمی، مجازات ۱۰ تا ١۵ سال حبس، جزای نقدی و ۵ تا ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی را در نظر بگیرد.

موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره  طرح «مجازات افراد مشهور» گفت که بین طرح هایی که نمایندگان پیشنهاد می دهند تا نهایی شدن آنها در مجلس فاصله زیاد است و احتمال منتفی شدن یا تفاوت اساسی کردن بسیار زیاد است و نباید نظر چند نماینده و حتی نظر کمیسیون را به عنوان نظر مجلس اعلام کرد. نظر مجلس فقط بعد از تصویب اکثریت نمایندگان در صحن، مشخص می شود.

دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات بیشتر این طرح، گفته بود که «احتمالا طرح مجازات اظهارنظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی یک پیش طرح یا پیش نویس باشد اما اکنون چنین طرحی یا چنین عنوانی در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح نیست.» علی خضریان هم صبح امروز در یادداشتی به تشریح جزئیات این طرح پرداخت.

یزدی‌خواه نیز دیگر نماینده مجلس این طرح را  برای جلوگیری از اظهار نظرهای ناپخته و نسنجیده افراد مشهور و صاحب سخنی قرار داد که مقبولیتی در بین مردم دارند، دانست.

سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران در مجلس و نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی در گفت وگو با همشهری‌آنلاین هدف نمایندگان از این طرح را تشریح کرد.

طرح جدید مجلس برای مجازات اظهار نظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی؛ حاشیه هایی در پی داشته است. هدف نمایندگان از این طرح چیست؟

برخی از شخصیت‌ها در کشور ما مرجع هستند و مرجعیت دارند. سخنانشان از سوی اقشار مختلف به عنوان سخن قطعی و یقینی پذیرفته می‌شود، بنابراین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این افراد دارند، از نظرات بی‌پایه پرهیز کنند. اظهار نظر باید منطبق با واقعیات باشد و بر اساس ذهنیات نباشد. افراد  وقنی اظهار نظر می‌کنند گروهی را بالا و یا پایین می‌برند، از برخی حمایت می‌کنند و از برخی برائت می‌جویند، اقدامات این چنین باید مبنای عقلایی و قانونی داشته باشد.

کدام افراد مشهور شامل این طرح خواهند شد؟

فرد خاصی مد نظر نیست. به طور کل سلبریتی ها و چهره های مشهوری که در جامعه صاحب سخن هستند باید از هر گونه اظهارات بی‌پایه و اساس پرهیز کنند.

جزئیات مجازات چیست؟

نه در مورد آن اطلاعی ندارم. اما این طرحی برای مسئولیت‌شناسی افراد دارای عناوین و مقبولیت اجتماعی است. این افراد نباید از این امکان استفاده و آن را به تصمیم‌گیری‌های غیر واقعی آغشته کنند.

ظاهرا در طرح آمده که «حتی از نظر علمی و هر نوع اظهار نظر حتی از طریق مقالات مشمول این مجازات است» دلیل این میزان حساسیت چیست؟

در همه جای دنیا افراد مرجع، افراد هنرمند و دارای مقبولیت اجتماعی، اظهارنظرهای پخته و سنجیده در راستای امنیت کشور انجام می‌دهند. نظر ما این است که در این عرصه‌ها هر قدر میزان مسئولیت و مقبولیت فرد بالاتر است باید در اظهار نظر خود پخته‌تر، منطقی‌تر رفتار کند و با رعایت منافع ملی و مصالح اجتماعی اظهار نظر کنند.

کد خبر 739699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • مهرداد IN ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    44 5
    پس آزادی بیان چی میشه؟ شنونده باید عاقل باشه،شما با این کار،به شعور مردم توهین میکنین!وگرنه خود مردم میدونن که کی راست میگه و کی دروغ،با این کارها،بیشتر خودتون رو رسوا میکنین
    • احمد IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      6 17
      رهبر معظم انقلاب فرمودند کنترل فضای مجازی هزینه اضافی و دور ریختن منابع کشور است اما مسولین محترم مانند بقیه فرمایشات ایشان هیچ توجهی نمیکنند اگر فرمایشات رهبر را حتی ذره ای توجه میکردند این اوضاع کشور نبود در زمان روحانی هم فرمودند من به اروپایها اعتماد ندارم ک برجام را بعد ۹ سال قفل کردن کشور دیدیم که رهبر ۹ سال قبل راهنمایی کرده بودند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    36 2
    بایکوت جامعه مسئولین هرکاری دلشون خواست بکنند هرکی انتقاد کنه چندین سال زندان باید بره
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    39 2
    اینها نماینده مردم نیستن مشخص نیست توی مجلس چکار می کنند مشکلات مردم را رها کردن دنبال کارهای سیاسی هستن
  • فرزاد IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    4 41
    بایددرطرح نمایندگان مجازات محاربه وافساد فی الارض وبغی نیزگنجانده شود.این طرح بایدبااستحکام و اطمینان جهت جلوگیری از تحریک مردم بصورت دوفوریتی تصویب شود
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    35 2
    واقعا شما نمایندگان مردم نیستید
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    19 47
    طرح خوبیه برای بستن دهن کثیف و چرت پرت گوی سلبریتیا
  • شناس IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    45 7
    آزادی بیان موج میزنه در ایران
  • ناصر IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    37 5
    حالا کی گفته نقطه نظرات شما منطقی هست و همه باید تبعیت کنند !!!!!!! لطفا جلو نظرات سلبریتی های خودتون مثل رائفی پور و عباسی و .... جمع کنید که واقعا واویلاست !!!!
  • GB ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    33 3
    واقعیات هم چیزی است که از نظر ایشان و همفکرانش درست باشد.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    33 4
    برای هرگونه اظهار نظر افراد مشهور در صورت مغایرت با گفته های مقامات رسمی ، این یعنی هر دروغی که توسط مقامات گفته می شود نباید برخلافش چیزی گفته شود
  • CA ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    34 1
    به نظر من نمایندگان عزیز خودشان هم سلبریتی هستند چون بود و نابودشان هیچ فرقی به حال جامعه نداره. اگر اینقدر که به پست و لایک و … گیر میدادید بر اقتصاد و رفاه اجتماعی تمرکز می‌کردند امروز مجبور نبودیم همچین قوانینی رو تصویب کنید.
    • US ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      25 0
      حق با شماست نماینده ای که با تعدادبسیار اندک رای نه مردم عادی بلکه تعدای فک وفامیل ودوستان ایشان وتعدادی ازقشرهای خاص بیاید نماینده شود معلوم است عاقبت مملکت چه میشود این شخص که خودرا مثلا نماینده می داند بجای حل مشکلات مردم رفته دنبال گزینه های بی ارزش چون نه مشکل مالی دارد نه اطلاعات درست وحسابی
  • مینا IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    6 25
    کلا سلیبریتی ها که ازهمین دولت به نان اب رسیدن با کمترین وزش نسیم اعتراضی سست اراده میشوند کلا حزب باد هستند سلبریتی های حزب باد وبی اعتماد ترین آدم ها ازهنرپیشه انتظار یک رنگی نداشته باشیم البته نه همه اکثرا
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    31 2
    اگر مقامات رسمی دروغ گفته باشند آنوقت چرا مغایرت با آن مشمول مجازات می شود؟
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    35 3
    بفرمایید داریم ازادی بیان را دفن میکنیم
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    30 1
    هر کسی می تواند نظرش را بدهد مردم همه چیز را می فهمند اگر دهان خودیها را ببندید دهان دشمنان بازتر می شود اگر همین اظهار نظرها نباشد فساد قدرت وجاه طلبی جامعه را تباه می کند نمایندگان باید وسعت مطالعات خود را زیاد کنند ...این طرح نشان جبر و محکوم است تو هیچ جای دنیا همچین قانونی وجود ندارد
  • محمد IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    22 1
    یعنی هر دروغی رو که امثال ک ق زد را هر که تکذیب کرد چون مقام رسمی باید ۱۵ سال بره زندان روی کره شمالی رو سفید کردین
  • مهدی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    25 0
    بهتر نیست یه طرح هم در مورد اصلاح قیمت پیاز رو تصویب کنید
  • لیندا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    25 0
    سلبریتی هم جزئی از مردم هست و حق داره نظرش رو بگه برید دهن رائفی پور رو ببندید که به ائمه اطهار تهمت نزنه
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    20 0
    من مریضی داشتم که بعلت بیماری اسکیزفرنی وسایکوپاتی تحت درمان بود وبرایش دارو ی اعصاب وروان می نوشتم خودش هم از بیماریش آگاه بود بعد از مدتها بطور اتفاقی فهمیدم ایشان از مسؤلان ماست ببین چه بلایی سر جامعه ما آمده